A tartalom terjedelemének hatása a SEO-ra

Ha az egész évet tekintjük, nem szoktam napi rendszerességgel írni a blogra, de ha mégis sort kerítek rá, akkor nem fogom vissza a karaktereket, ugyanakkor az off-site SEO-t nem viszem túlzásba. Ennek ellenére mégis elfogadható forgalmat sikerül generálnom, így adódhat a kérdés: a tartalom hosszúsága miként befolyásolja az organikus eredményeinket.

Előjáróban még annyit, hogy ez a cikk teljesen független a kontent marketing mániától, ami manapság divatos, de sok esetben közhely pufogtatásban kimerülő kérdés. A minőségi tartalom kétségtelenül segítheti a SEO-t, – mint azt látni is fogjuk – de nem értelmezhető a relevanciától függetlenül.

(Az alábbi megállapítások elsősorban korrelációs adatokra épülnek: a korreláció viszont nem ok-okozati összefüggés, gyakorlatilag puszta véletlen is lehet).

A serpIQ elemzése

A serpIQ még 2012-ben több, mint 20 ezer kulcsszó top 10 Google találatát elemezte, a kutatásban egy minta fedezhető fel.

Az átlagos page hosszúság a Google top 10-ben talált oldalaknál legalább 2000 szó. És minél közelebb kerülünk a top 1-hez, annál több a szavak száma is:

Átlagos tartalom hosszúság a SERP-en

A grafikonon is látható, hogy az első helyezettek jellemzően 2400 szó terjedelműek, de a tizedik pozícióban is 2000 szó körüli átlagok mozognak.

A másik érdekes tapasztalat, hogy a domain korának növelésével arányosan, az egy oldalra jutó szavak száma is jelentősen nő, a 10 évnél idősebb domainek esetében közel 2800 szavas átlagot figyeltek meg:

A domainek kora és a szavak száma

A tartalomban gazdag oldalak több linket kaphatnak

A másik érdekes kutatás, ami a témákhoz kapcsolódik 2011-ben készült a SEOmoz jóvoltából. Ezen a grafikon a blogbejegyzések (közel 500) és terjedelmük látható:

Blogposztok terjedelme a SEOmoz kutatásban

A következő bontásban pedig már azt figyelhetjük meg, hogy a különböző terjedelmű blog bejegyzések hány linket kaptak:

Tartalom hossz és linkek száma

A fentiek szerint korreláció mutatkozik a tartalom hossza, és a megosztások száma között.

Egyre profibban keresnek

A Hitwise adatai szerint egyre jobban terjednek a többszavas keresések, példának okáért már 3%-a a keresőknek 8 szavas lekérdezéseket indít:

  • 1-szavas keresések = 20.29%
  • 2-szavas keresések= 23.65%
  • 3-szavas keresések= 21,92%
  • 4-szavas keresések= 14,89%
  • 5-szavas keresések= 8,68%
  • 6-szavas keresések= 4,65%
  • 7-szavas keresések= 2,49%
  • 8-szavas keresések= 3,43% (2004-ben még egyáltalán nem kerestek 8 szóval)

Az általános tendencia, hogy a 2 és 3 szavas keresések aránya folyamatosan csökken, míg a 4-5 vagy akár 8 szavas lekérdezések mennyisége növekvő tendenciát mutat.

A fentiekből olyan módon tudunk tőkét kovácsolni, hogy megfontoljuk a szöveges tartalmak mennyiségének növelését és terjedelmüket 2000 szó fölött tartani. A tartalom mennyiségének növelésével elősegítjük, hogy minél több organikus forgalomra tegyünk szert a long-tail kulcsszavakról.

Tudjuk, hogy a long-tail kulcsszavak külön-külön nem hoznak sokat, de összességében jóval több forgalmat generálnak, mint a populáris kifejezések, éppen ez az elv lényege:

A long tail elv

A szép az egészben, hogy a long tail kulcsszavakra általában csekély verseny van, s jobban konvertálnak, mint head terms (populáris) kulcsszavak.

Következtetés

A fentiek alapján ha nem is ökölszabálynak, de megfontolandó irányelvnek lehet tekinteni az 1500 szó/oldal elvet. Ez csak egy célkitűzés, amit nyilvánvalóan akkor kell alkalmazni, ha realitások, illetve a stratégia lehetővé teszik. Jelesül bizonyos website típusoknál kifejezetten a rövidebb tartalom lehet jobban konvertáló, például termékoldalaknál, tehát ha kételyek merülnek fel, érdemes tesztelést beiktatni a projektbe.

Korábbi cikkek a SEO és tartalom vonatkozásában:

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!