Az álom SEO csapat

Ideális SEO Team

A rossz hírrel kezdem: a tökéletes SEO-s csak egy álom, ilyen személy nem létezhet a keresőoptimalizálás sokrétűsége miatt. Éppen ezért a magas szintű SEO szolgáltatást nyújtó cégeknél professzionális keresőoptimalizálási csapat szükségeltetne, amely különböző tudású és képességekkel rendelkező szakemberekből áll. De milyen szakterületek specialistáiból állhat össze az álom SEO team?

Ha a magyar piacra dolgozol, akkor már szembesülhettél vele, hogy egyrészt a market méretei miatt, másrészt a cégek nem mindig bölcs hozzáállása folytán – egyszerűen a szolgáltatásokért sokan nem szeretnek fizetni – nehéz eladni a professzionális SEO szolgáltatást. Inkább a “kilóra mért SEO” dívik, annak ellenére is, hogy egyre ismertebbek ennek a modellnek a kockázatai.

A magyar piac sajátosságai

Ugyanakkor az is igaz, hogy jelentkezik ugyan az igény a professzionális szolgáltatások iránt, de sokan nem tudják megfizetni. Ezért én úgy tapasztaltam, hogy Magyarországon a keresőoptimalizálás profi szinten a nagyvállalati illetve nagyforgalmú siteoknál jöhet leginkább szóba.

Mi a cégben, a magyar piacon megszokottnál kicsit fejlettebb, professzionálisabb SEO team felépítésén munkálkodunk, szerencsére már olyan megbízói háttérrel, ahol megértik ennek szükségességét, és elfogadják a költségeit.

Magyarországon egyébként eléggé mostoha gyermekként bánnak a digitális ügynökségek a SEO-val. Ennek oka véleményem szerint, hogy a full servie online ügynökségek vagy média ügynökségből, vagy pedig fejlesztőcégből születtek (a hagyományos reklámügynökségek digitális divíziói még ettől is nagyobb hátrányból indulnak). Így az üzleti fókusz sosem a SEO-ra került, hanem a nagy árréssel eladható egyéb szolgáltatásokra. Az is meghatározza persze a lehetőséget, hogy csak magyar, avagy a nemzetközi piacra dolgoznak az ügynökségek, utóbbi esetben az egy emberes SEO felállás biztosan nem járható.

Attól függetlenül, hogy én így tapasztaltam, biztosan lehetnek üdítő kivételek. Az in-house SEO teameket illetően például a Liligo egy nagyon jó példa. Esetükben a nemzetközi piacon van a fókusz, így elég profin kezelik házon belül a SEO-t, több erre szakosodott szakértővel.

Minap a State of Search-ön jelent meg egy iromány az álom SEO csapathoz, ami kiindulási alapul szolgált az alább összegyűjtött pozíciókhoz (valamelyest a magyar valósághoz szabtam).

SEO team leader

Nincs is annál szubjektívebb szervezeti kérdés, hogy milyen az ideális vezető. Mindekinek megvan a maga verziója, beosztottnak és vezetőnek egyaránt, különösen pedig a hr képviselőnek. Így inkább a szakmai elvárásokat emelném ki:

boss-vs-leader

  • A lexikális SEO ismeretek teljes birtokosa beleértve az on-site és az off-site kérdéseket egyaránt
  • Naprakészen tartott tudás
  • Többéves SEO tapasztalat, számos iparágban
  • Az erős webanalitikai ismeretek elengedhetetlenek
  • Üzleti érzék és gazdasági ismeretek
  • További átfogó tudás a social médiában, PPC-ben, brandingben, PR-ban, mindenben aminek jelentősége van a keresőoptimalizálásban.

Egy harcedzett, inspiráló SEO szaki tehát, aki inkább leader mintsem “head of SEO”.

SEO analyst

A SEO, vagyis inkább search analyst kolléga, aki tudja mi működik most illetve mi fog működni később is a keresőoptimalizálásban. Napi szinten követi a szaksajtót és az iparági híreket, egyszóval nyakig benne van a SEO-ban. Tőle kérheted be a projekten belüli elemzések forrásait, ő az aki megmondja milyen kulcsszavak fognak működni a SEO stratégiában, és melyek nem. Az ideális search analyst szereti és ért a SEO elemzésekhez és a webanaltikához, egy igazi SEO geek. Természetesen a linkprofilok kérdésében is expert, kisujjból összerakja neked bármilyen weboldal backlink elemzését.

A State of Search posztjában külön szakember a web analytics professional, de tapasztalataim szerint sokkal praktikusabb, ha a webanalitikai tudás a search analyst kollégánál összpontosul.

Technical SEO guru

Nem gondolom, hogy a technical SEO-val foglalkozó kollégának feltétlenül programozónak kell lennie, de kétségtelenül nem hátrány a programozói múlt. A lényeg, hogy ismerje a keresési szabadalmakat, tudja mi az a canonical, robots.txt, 301-es átirányítás, sitmap.xml stb. Nagy forgalmú oldalak elemzésénél és optimalizálásánál különösen jól jön az ilyen tapasztalatokkal rendelkező kolléga, ahogyan a website migrációk levezénylésében sem elhanyagolható a szerepük.

Szövegíró

Ezt is, mint szinte minden mást, szeretik megoldani házon belül a cégek – házi barkács jelleggel. Pedig a keserű tapasztalat, hogy kiváló szövegírói képességekkel nagyon kevesen rendelkeznek (ezen még az sem változtat, hogy a technológiának köszönhetően könnyen lehet nyilvánosságot szerezni, azaz több a tartalom előállító, ami nyilvánvalóan nem jelenti a minőség javulását).

Szóval kell egy kiváló képességű kreatív szövegíró, még az sem baj, ha nem rendelkezik marketing vagy SEO háttérrel. A lényeg, hogy tudjon egyedi, jó szövegeket szállítani, amit szeretnek az emberek és így a Google is.

Account manager

Amíg nem kellett napi több órán át belefolynom az ügyfélkapcsolatok ápolásába, fel sem fogtam az account managerek tehermentesítő szerepét. Költség oldalról úgy álltam a kérdéshez, hogy az account manager egyfajta luxus, mert klasszikusan nem végez termelő munkát, hanem a team többi tagjának kell kitermelnie a fizetését. Az utóbbi időben viszont bebizonyosodott számomra is, hogy jelentős időt, és ezáltal költséget takarít meg, ha a SEO szakemberek helyett egy erre dedikált account végzi az ügyfélkapcsolati feladatokat.

Az account managernek rendelkeznie kell egy átfogó tudással a SEO-val kapcsolatban, a fizetett marketing csatornák és lehetőségek ismerete mellett. Remélem nem számít túlzott modorosságnak, ha azt is leírom, hogy a megnyerő személyiség is fontos, hiszen az account manager a SEO csapat arca.

Social média szakember

Részint ugyan szervezeti kérdés, hogy a SEO teambe sikerül-e social marketingest beágyazni, de az egészen biztos, hogy a keresőoptimalizálással erősen összefonódott a közösségi média. Még mindig vitatkozunk arról, hogy a social hogyan befolyásolja a SEO-t, de ha közvetlenül nem is, közvetve egészen biztosan hatással van rá.

Lehet ezzel egyedül vagyok, de én úgy vélem, hogy a közösségi médiásnak értenie kell a brandinghez is, mert ez téma túlzottan elválik nálunk a SEO-tól, pedig kritikus lenne.

A SEO csapatok kérdésköréhez tartozik:

SEO állásinterjú kérdések

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!