A Google Pingvin túlélése

Matt-old-link

A Google legújabb frissítése a magyar piacon is elkaszált számos weboldalt. A Pingvin update nevével ellentétben csöppet sem cuki: Elvileg képes felismerni a “túlzásba vitt SEO megoldásokat”, és hátrasorolásssal sújtani az érintett oldalakat.

Milyen kedvezőtlen következményei lehetnek a Pingvin Updatenek?

A Google nagy mennyiségű üzenetet küldött ki azoknak a webhely tulajdonosoknak Webmaster Toolson keresztül, akiknek az oldalán spam gyanús SEO tevékenységet tapasztaltak. A beszámolók alapján, akik ilyen üzenetet kaptak, később negatívan érintette oldalukat a Pingvin. Viszont olyan oldalak is veszthettek az organikus forgalmukból, akikhez nem érkezett ilyen üzenet.

A Pingvin hátrányos következménye lehet a hátrasorolódás. Elvileg ez egy algoritmikus változás, azaz nem büntetés, ezért a hivatalos álláspont szerint nincs lehetőség a felülvizsgálatra. Viszont készítettek egy űrlapot, ahol az esetleges hibákat lehet bejelenteni. A Pingvin-frissítés után is magasan rangsorolódó spamet pedig a szokásos helyen “penguin” kommenttel várják.

Elkaszált a Pingvin?

Vélhetően a nagy átlagnál több website analitikáját látom, és szerencsére a jelek szerint egyik ügyfelemet sem kaszálta el az update. A keresések 3-5% érinti állítólag a mostani frissítés.

Ahhoz, hogy megállapítsd az oldalad érintette-e a változás, az organikus forgalom ellenőrzését javaslom. A Pingvin frissítést április 24-én indították, az organikus forgalom kilengése ettől a dátumtól érdekes. Ha egy-két nappal később drasztikus forgalom csökkenést látsz, valószínűleg megcsípett a Pingvin. Ha emelkedett az organikus forgalom, akkor kedvezett számodra a frissítés. Ha nem látsz változást, akkor vélhetően nem volt az oldaladra hatással a Pingvin update.

Az algoritmus változások háttere

Nagy hatású algoritmus frissítésekre már néhány alkalommal sor került a Google történetében, például:

  • Florida – Erősen érintette a SEO ipart, elkapott pár ősi technikát, például a rejtett szövegeket.
  • Vince – 2009 – A nagy brandek nagyobb bizalmat kaptak a keresőben.
  • Panda – 2011- A weboldalak minőségi jegyeinek vizsgálata bekerült az algoritmusba.

A korábbi nagyobb frissítésekből elsősorban bizonyos típusú weboldalak ellen történtek, nem pedig kifejezetten taktikák ellen.

A Pingvin ezzel szemben a jelek szerint egy taktika ellen született, mert erősen a természetellenes link profil szűrésre támaszkodik. Azoknak a weboldal tulajdonosoknak, akiknek a Pingvin frissítés után elszállt az organikus forgalmuk jelentős része, fontos megvizsgálniuk, hogy a weboldaluk backlink profilja nem sérti-e a Google irányelveit.

Modesto Siotos ajánlott egy megfontolandó módszertant, amiből kiindulhatunk a link profilok vizsgálatakor:

  • Túlzott link gyarapodás
  • Site-wide link vizsgálat
  • Természetellenes anchor text eloszlás

Természetellenes link gyarapodás

Nagy mennyiségű backlink megszerzése rövid időn belül sosem volt jó stratégia, mostantól viszont erre is érdemes külön odafigyelni. A link történelem szépen lekövethető különböző eszközökkel, például az Ahrefs segítségével:

backlink history

Site-wide linkek

A nagy számban előforduló blog-roll, fejléc, lábléc linkek bizony könnyen kiválthatják a Google haragját, ezért célszerű ezek mennyiségét minimalizálni. A legkézenfekvőbb módja a vizsgálatnak Google Webmaster tools.

A Wm tools nem mutatja meg az összes backlinket,ezért ajánlatos a teljes elemzéshez bevonni külső eszközt, például a SEOmoz Open Site Explorerét.

Természetellenes anchor text megoszlás vizsgálata

A horgony szöveg kérdés nagyon úgy tűnik időzített bomba, április elején már történt két sejtelmes változás, erről írtam nemrég.

Az anchor text elemzés már elég bonyolult feladat, ehhez is több eszközt érdemes bevetni, például Open Site Explorer, Ahrefs.

A riportból ki kell szűrni bizonyos link típusokat:

  • Halott linkek
  • No follow linkek
  • Site-wide linkek (Ezeket egyszer kell figyelmbe venni, egyébként az anchor text eloszlásról torz képet kapunk).

A fenti szűrések után a fennmaradó backlinkek horgony szövegeit általában a következő típusokba lehet sorolni:

  • Pontos egyezés a célzott kulcsszavakkal
  • Általános egyezés a célzott kulcsszavakkal
  • Brand kifejezések
  • Kulcsszó+márka kifejezések
  • Fotó linkek
  • Más, például “kattints ide” vagy “itt olvasható” típusú természetes hangzású link szövegek

Ha ezekbe a kategóriákba besoroltuk a link horgony szövegeket, már könnyű észrevenni a gyengeségeket, különösen vigyázni kell a pontos egyezésekkel.

link-anchor-eloszlas

Társadalmi hatások?

A változások annak jegyében születtek, hogy elősegítsék az egyenlőség elvét. Néhol rosszul sült el a törekvés, hiszen a “túl-optimalizálás elleni” elv hatására időtlen idők óta nem gondozott siteok is felkúsztak a topba. Ugyancsak kellemetlen előjel volt, hogy tévedésből parkoltatott domaineknek véltek élő oldalakat, amelyek büntetésbe kerültek ideiglenesen.

A gyökeres algoritmus változások mindig komoly kockázatot hordoznak magukban, erre utal a SEO és webmester fórumokon történő látványos felháborodási hullám világszerte. Ennek hatására fel is került egy petíció a webre, amellyel a Pingvin update visszavonását próbálják elérni a kezdeményezők.

12 Comments

  • 2012. május 1. kedd - 07:49 | Permalink

    Én ezeknek örülök, kiszűri a sok kontárt, aki eddig is white hat stratégia oldalán volt annak minden maradt változatlanul… jó összefoglalás volt ez a cikk. kösz

  • 2012. május 1. kedd - 09:32 | Permalink

    Köszi a cikket, alapos és világos összegzés. Én szívtam pár oldallal – többek közt a sajátom is visszaesett kissé – de egyértelmű, hogy a kulcsszavas anchor textek sokasága volt a ludas. Csak azon gondolkodom, hogy egy konkrét terméket, pl. ablakszigetelés, vagy szolgáltatást, mint a szövegírás, mivel tudnék még pingvinbarát módon elmondani a publikumnak?

  • 2012. május 1. kedd - 12:47 | Permalink

    Az a ciki, hogy épp a hosszú hétvége előtt lőtték ki, amin ráadásul 30 fok van.
    én így még nem merek semmit sem mondani, mert nem látom tisztán, mi hatott. :)
    igaz, nagyon drasztikus esést nem látok, szóval bízom, hogy a laposka az csak a hétvégének szól :)

    • admin
      2012. május 1. kedd - 13:40 | Permalink

      Ez bizony igaz. A pontosabb következtetésekhez, mint mindenben itt is a tendenciákból lehet jutni. Viszont ha már több idő telt el, és a zuhanás dátuma egybeesik a Pingvin élesítésével nos akkor… :)

  • 2012. május 2. szerda - 10:17 | Permalink

    Na akkor mi tuti áldozatokká váltunk! Eddig a számunkra fontos kulcsszavak élénk álltunk, most meg a 60-70-ik helyen vagyunk.

  • Pingback: Google Zoo | LitkeIT a PC Szerviz

  • Pingback: SEO toolsok technikai optimalizáláshoz

  • Pingback: Google Pingvin frissítés prezentáció

  • Zsolt
    2012. június 17. vasárnap - 10:44 | Permalink

    Azon gondolkodtam, hogy a természetellenesnek nevezett link mennyire természetellenes, ma a különféle eszköztárak, gombok, stb. korában?
    Vagyis, ha sokan sok helyen megosztják 1-2 kattintással az oldalad mert tetszett, 99%-ban ugyanazzal az anchor texttel és kivonattal fog megjelenni. Vagy valaki át szokta írni ezeket? Most nem saját oldalakra gondolok, hanem a természetes tetszés kinyilvánítására.

    Az pedig külön jó ebben, hogy mondjuk a Facebookkal ellentétben pont a Google+-nál át sem lehet írni sem a címet, sem a szöveget, ha közzéteszel valamit.

    Az természetes, ha mutat 20 link egy oldalra és mind a 20-nak teljesen különböző horgony szövege és leírása van? Mert szerintem nem.

    • admin
      2012. június 17. vasárnap - 13:25 | Permalink

      Két szempontot figyelmedbe ajánlanék.

      1. A social médiából kapott linkek – azaz megosztások – egy része no follow (Egyébként a social megosztások felismerése elég egyszerű a keresők számára, de ott is több szempontot vizsgálnak a kiértékeléskor).

      2. Részben igaz, de amúgy egy későbbi cikkemben én erre megfogalmaztam az arányt: “Legalább 35%-ban természetes/nem optimalizált horgony szöveg”
      Azaz a tapasztalatok szerint, nem alapszükséglet a 100%-ig egyedi link anchor a backlink profilban.

  • Pingback: Google bombing a magyar találati listán

  • Pingback: Linkek visszautasítása a linkmegtagadó eszközzel

  • MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!